Zaterdag 30 september 2023 Mathijs Bouwman in het FD.
 
(reactie Wilma Berkhout)
Hij betoogt dat het aantal AOW-ers snel stijgt en daardoor de rijksuitgaven voor de AOW snel stijgen en dat steeds meer de hogere inkomens de AOW financieren.
Dit klopt niet.
Kijk even mee met mij onder de motorkap.
Hoogleraren waaronder Harrie Verbon hebben berekend dat de AOW uitgaven als percentage van het bbp niet stijgen. De demografische bubbel is bovendien over pakweg 20 jaar voorbij.
De grondslag (het bedrag waarover de premie wordt berekend) van de AOW is stelselmatig verlaagd. Er komt wel eenzelfde bedrag binnen bij de rijksoverheid, maar dat is getransformeerd van AOW-premie naar belastingen (stiekem "omgekat", zie ook mijn artikel in het Eindhovens Dagblad van 23 september 2023). Daarom komt er optisch te weinig in het potje van de AOW met als oppervlakkige maar wel foute reden: oorzaak vergrijzing. Te weinig AOW heeft niet als oorzaak vergrijzing.
Werkelijke oorzaak.
Stel er komt aan AOW en inkomstenbelasting totaal 100 miljard binnen, waarvan 20 miljard AOW en 80 miljard inkomstenbelasting, dan is het intussen nog steeds 100 miljard, maar dan met 10 miljard AOW en 90 miljard inkomstenbelasting. Een deel van die inkomstenbelasting moet dan naar de AOW-uitkeringen. Maar materieel verandert er verder NIETS.
- In 2001 zijn de premies verstopt in de eerste belastingschijf. Die bestaat nog maar uit een klein deel aan inkomstenbelasting. Het grootste deel is premies Volksverzekeringen, waaronder AOW (17,9 %). Tevens is daarmee de premie over een veel lager bedrag berekend dan voorheen.
- Algemene heffingskorting ( 2900 euro) en arbeidskorting (5500 euro) gaan ten koste van die eerste schijf tot 37.000 euro. Daardoor is de effectieve AOW premie ( 4 % tot 8 %) steeds lager. De huidige AOW-ers hebben in hun werkbare leven een veel hoger bedrag aan AOW-premie betaald dan de huidige werkenden.
Conclusie is dat er samen NIET MINDER aan AOW- en inkomstenbelasting binnenkomt. Het totaal blijft exact hetzelfde. Dus ook de belastingen plus AOW voor de werkenden met de hogere inkomens. Alleen de samenstelling van de onderliggende cijfers in de aanslag inkomstenbelasting is gewijzigd, niet de hoogte.
Er is dus alleen een GEREGISSEERDE andere samenstelling met een steeds lager AOW-deel en eens steeds hoger belastingdeel,
met als vooropgezet doel een hoger aandeel in belastingen van mensen in de AOW-leeftijd, het AOW-premie aandeel dat zij voor een steeds minder deel niet hoeven te betalen, kleiner te maken. En dus steeds meer belasting door deze groep te laten te betalen.
Maar dat vertelt Mathijs Bouwman er niet bij. Suggestief en misleidend. Vertel het hele verhaal.
Bedenk ook dat de AOW tot nu toe de basis is voor de aanvullende pensioenen.
De basis komt zo steeds meer onder druk staan. Dat wordt een vorm van bijstand die je niet meer krijgt als je voldoende
aanvullend pensioen hebt. Dat aanvullende pensioen wordt onder de Wtp verder uitgehold. Mensen hebben met het betalen van alle AOW-premies en pensioenpremies in hun werkbare leven gerekend op een inkomen (70 % middelloon (INCLUSIEF het niet hoeven betalen van de AOW-premie !!) dat op dit moment al veel lager is dan 50 %) om hun leven te kunnen leiden na pensionering. Als dat achteraf steeds verder uitgehold wordt komen miljoenen mensen in de problemen met hun vaste lasten. En zij kunnen achteraf nagenoeg niets meer veranderen.
Met het inmiddels valse frame van rijke ouderen wordt de opinie en de politiek beïnvloed en komt de levensstandaard van miljoenen ouderen ook steeds verder onder drukte staan.
Zo wordt de AOW van Drees steeds verder stiekem uitgehold met de rekening op het bord van hen die Drees voor armoede wilde behoeden.
 
Lees hier verder in FD