Woensdag 9 november 2022 Open brief aan de Tweede Kamer (NIET aan de Eerste Kamer) van de pensioenfondsbestuurders en de beleggers van de vijf grote fondsen.
Een brief van het kaliber:
"Wij van de WTP en financieel belanghebbenden bij de WTP met tonnen salaris en bonussen per jaar, bevelen u van harte de nieuwe WTP aan. En wee als u niet invaart!
Een brief van het kaliber:
"Wij van de WTP en financieel belanghebbenden bij de WTP met tonnen salaris en bonussen per jaar, bevelen u van harte de nieuwe WTP aan. En wee als u niet invaart!
(reactie Wilma Berkhout)
De tekst. In hoofdletters mijn commentaar.
"Ouderen een hoger pensioen, betere afspraken voor jongeren. Dat is volgens een aantal prominenten de essentie van de Wet Toekomst Pensioenen. Zij schrijven dit aan de Tweede Kamer.
De briefschrijvers, waaronder de voorzitters van de vijf grootste pensioenfondsen, leggen uit waarom het huidige pensioenstelsel niet meer werkt. Een gegarandeerd pensioen is onder de huidige wet alleen nog maar vol te houden door hoge buffers. Zo hoog, dat indexeren lastig wordt. In de WTP zijn deze buffers niet meer vereist. (ER BLIJVEN WEL BUFFERS MAAR WE NOEMEN HEN RESERVES ALS DE SOLIDRITEITSRESERVE, KAN OOK TOT 15 %) EN DE RISICORESERVE.)‘Zo ontstaat eerder perspectief op verhoging van het pensioen, wat zeker in de huidige tijd van hoge inflatie enorm belangrijk is,’ aldus de brief. (EEN KANS IN HET CASINO. UITEINDELIJK WINT ALTIJD DE BANK.)
In de WTP blijft solidariteit vooropstaan, vervolgen de ondertekenaars. ‘Samen delen we risico’s voor een levenslang ouderdomspensioen, bescherming tegen arbeidsongeschiktheid en bescherming van nabestaanden bij overlijden van de deelnemer. Die risicodeling is wat ons stelsel altijd zo sterk heeft gemaakt, en dat blijft zo.’
Minister Schouten voor Pensioenen toonde de Tweede Kamer onlangs de resultaten van onderzoek bij enkele pensioenfondsen. ‘Daarin is goed te zien dat de pensioenen naar verwachting hoger uitpakken in het nieuwe stelsel. (DE CIJFERS ZIJN GEMAAKT TOT EN MET 2017. ER IS UITGEGAAN VAN EEN INGROEI INFLATIE VAN 1,1 % tot 1,3 %. HET CONIFIDENTRAPPORT MAAKTE GEHAKT VAN DEZE DNB CIJFERS. EEN LEUGEN DUS). Ook wordt duidelijk dat de huidige wet tot vergelijkbare slechte uitkomsten kan leiden bij tegenvallende economische ontwikkelingen.’ (VEEL MINDER SCHOMMELINGEN.)
Koopkracht kan niet worden gegarandeerd, aldus de brief. Niet onder de oude wet en niet onder de nieuwe wet. ‘Ieder kapitaalgedekt stelsel heeft moeite met lage rentes, hoge inflaties en tegenvallende rendementen. Tegen de huidige niveaus van inflatie is zowel de huidige als de nieuwe regeling niet goed bestand. Daarom is het ook zo belangrijk dat in de solidaire premieregeling wordt getoetst of de premie afdoende is om de pensioendoelstelling te realiseren.’
Maatwerk dankzij persoonlijk pensioenvermogen
De WTP kent persoonlijke pensioenvermogens. Deelnemers zien in één oogopslag hoeveel pensioenvermogen er voor hen gereserveerd staat. (ONZIN. HET IS EEN FICTIEF POTJE, EEN PLAATJE WAAR JE NIETS MEE KUNT. DE BOEL BLIJFT COLECTIEF BELEGD. FOPSPEEN 1). Dit biedt de mogelijkheid om deelnemers persoonlijk passende beleggingsrisico’s toe te delen die aansluiten bij hun leeftijd. ‘Maatwerk dus. Dit is een belangrijk voordeel van het nieuwe stelsel.’ (MAAR JE HEBT HIER NIETS OVER TE ZEGGEN. HET WORDT VOOR U BEPAALD EN UITGEVOERD. BOVENDIEN DISCRIMINATIE. MEN DEELT TOE WAAR MEN (DE ECHTE BELANGHEBBENDEN) HET RENDEMENT WIL HEBBEN. HET KAN NOG GEEN KWAAD ALS U OPBOUWT DAT HET PENSIOEN OPTISCH GROOT LIJKT. DE PROOF OF THE PUDDING KOMT OP PENSIOENDATUM EN DAN KRIJGT U HET PENSIOEN DAT OP DAT MOMENT DOOR DE MARKT BEPAALD WORDT. IMPLODEERT ZO MAAR HET BEELD VAN UW "POTJE'. FOPSPEEN 2 DUS)
Het zogeheten invaren is een cruciaal onderdeel van de overstap naar de nieuwe regeling. Niet invaren heeft een aantal nadelen, aldus de briefschrijvers. Er ontstaan dan namelijk twee groepen deelnemers, onder en de nieuwe wet. Dit betekent:
Decennia lange kostenverhoging, ten nadele van de pensioenen van deelnemers en gepensioneerden.
De begrijpelijkheid en transparantie komen onder druk. Deelnemers hebben twee type pensioen die zich ook nog eens verschillend ontwikkelen, wat tegenstrijdige communicatie oplevert.
De ‘achterblijvers’ worden steeds ouder. Dat heeft consequenties voor het beleggingsbeleid, dat steeds defensiever wordt met een kortere horizon en een lager rendement.
(JA JA WEE U. MOET U ZOMAAR NAAR DE VOEDSELBANK. MAAR OOK IN DE WTP HOOR. WANT U KRIJGT NAUWELIJKS RENDEMENT. DAT GAAT NAAR DE JONGEREN.)
Huidige gepensioneerden profiteren
In enkele media werd de afgelopen weken het beeld geschetst dat de nieuwe wet ongunstig zou zijn voor gepensioneerden. ‘Dat willen we uitdrukkelijk tegenspreken,’ aldus de briefschrijvers tot slot. ‘Bij het bestaan van een buffer zullen het juist de huidige gepensioneerden zijn die van het invaren gaan profiteren. (DIE ZOUDEN NU 3,5 % HEBBEN MOETEN INLEVEREN.) De buffer zal, in ieder geval gedeeltelijk, direct worden ingezet voor hogere pensioenuitkeringen.’ (LAAT DE CIJFERS DAN EENS ZIEN. MAAR DAT DURVEN JULLIE NIET. WEL DE ONAFHANKELIJK DESKUNDIGEN MET ONDERBOUWING EN BEREKENINEGEN ZWARRT MAKEN VANWEGE"BEELDVORMING." MAAR HET IS PURE PROJECTIE WANT JE DOET HET GEWOON ZELF EN NIET DE ONAFHANKELEIJK 40 + BRIEFSCHRIJVERS)
De brief aan de Tweede Kamer werd onder meer ondertekend door:
Corien Wortmann-Kool, Bestuursvoorzitter ABP
Harmen van Wijnen, Voorzitter uitvoerend bestuur ABP
Joanne Kellermann, Voorzitter bestuur PFZW
Eline Lundgren, Voorzitter bestuur Pensioenfonds Bouw
Jos Brocken, Voorzitter PMT (werknemers)
Terry Troost, Voorzitter PMT (werkgevers)
Nicole Beuken, Voorzitter PME
Eric Uijen, Voorzitter uitvoerend bestuur PME
Annette Mosman, Voorzitter RvB APG
Edwin Velzel, CEO PGGM
In de WTP blijft solidariteit vooropstaan, vervolgen de ondertekenaars. ‘Samen delen we risico’s voor een levenslang ouderdomspensioen, bescherming tegen arbeidsongeschiktheid en bescherming van nabestaanden bij overlijden van de deelnemer. Die risicodeling is wat ons stelsel altijd zo sterk heeft gemaakt, en dat blijft zo.’
Minister Schouten voor Pensioenen toonde de Tweede Kamer onlangs de resultaten van onderzoek bij enkele pensioenfondsen. ‘Daarin is goed te zien dat de pensioenen naar verwachting hoger uitpakken in het nieuwe stelsel. (DE CIJFERS ZIJN GEMAAKT TOT EN MET 2017. ER IS UITGEGAAN VAN EEN INGROEI INFLATIE VAN 1,1 % tot 1,3 %. HET CONIFIDENTRAPPORT MAAKTE GEHAKT VAN DEZE DNB CIJFERS. EEN LEUGEN DUS). Ook wordt duidelijk dat de huidige wet tot vergelijkbare slechte uitkomsten kan leiden bij tegenvallende economische ontwikkelingen.’ (VEEL MINDER SCHOMMELINGEN.)
Koopkracht kan niet worden gegarandeerd, aldus de brief. Niet onder de oude wet en niet onder de nieuwe wet. ‘Ieder kapitaalgedekt stelsel heeft moeite met lage rentes, hoge inflaties en tegenvallende rendementen. Tegen de huidige niveaus van inflatie is zowel de huidige als de nieuwe regeling niet goed bestand. Daarom is het ook zo belangrijk dat in de solidaire premieregeling wordt getoetst of de premie afdoende is om de pensioendoelstelling te realiseren.’
Maatwerk dankzij persoonlijk pensioenvermogen
De WTP kent persoonlijke pensioenvermogens. Deelnemers zien in één oogopslag hoeveel pensioenvermogen er voor hen gereserveerd staat. (ONZIN. HET IS EEN FICTIEF POTJE, EEN PLAATJE WAAR JE NIETS MEE KUNT. DE BOEL BLIJFT COLECTIEF BELEGD. FOPSPEEN 1). Dit biedt de mogelijkheid om deelnemers persoonlijk passende beleggingsrisico’s toe te delen die aansluiten bij hun leeftijd. ‘Maatwerk dus. Dit is een belangrijk voordeel van het nieuwe stelsel.’ (MAAR JE HEBT HIER NIETS OVER TE ZEGGEN. HET WORDT VOOR U BEPAALD EN UITGEVOERD. BOVENDIEN DISCRIMINATIE. MEN DEELT TOE WAAR MEN (DE ECHTE BELANGHEBBENDEN) HET RENDEMENT WIL HEBBEN. HET KAN NOG GEEN KWAAD ALS U OPBOUWT DAT HET PENSIOEN OPTISCH GROOT LIJKT. DE PROOF OF THE PUDDING KOMT OP PENSIOENDATUM EN DAN KRIJGT U HET PENSIOEN DAT OP DAT MOMENT DOOR DE MARKT BEPAALD WORDT. IMPLODEERT ZO MAAR HET BEELD VAN UW "POTJE'. FOPSPEEN 2 DUS)
Het zogeheten invaren is een cruciaal onderdeel van de overstap naar de nieuwe regeling. Niet invaren heeft een aantal nadelen, aldus de briefschrijvers. Er ontstaan dan namelijk twee groepen deelnemers, onder en de nieuwe wet. Dit betekent:
Decennia lange kostenverhoging, ten nadele van de pensioenen van deelnemers en gepensioneerden.
De begrijpelijkheid en transparantie komen onder druk. Deelnemers hebben twee type pensioen die zich ook nog eens verschillend ontwikkelen, wat tegenstrijdige communicatie oplevert.
De ‘achterblijvers’ worden steeds ouder. Dat heeft consequenties voor het beleggingsbeleid, dat steeds defensiever wordt met een kortere horizon en een lager rendement.
(JA JA WEE U. MOET U ZOMAAR NAAR DE VOEDSELBANK. MAAR OOK IN DE WTP HOOR. WANT U KRIJGT NAUWELIJKS RENDEMENT. DAT GAAT NAAR DE JONGEREN.)
Huidige gepensioneerden profiteren
In enkele media werd de afgelopen weken het beeld geschetst dat de nieuwe wet ongunstig zou zijn voor gepensioneerden. ‘Dat willen we uitdrukkelijk tegenspreken,’ aldus de briefschrijvers tot slot. ‘Bij het bestaan van een buffer zullen het juist de huidige gepensioneerden zijn die van het invaren gaan profiteren. (DIE ZOUDEN NU 3,5 % HEBBEN MOETEN INLEVEREN.) De buffer zal, in ieder geval gedeeltelijk, direct worden ingezet voor hogere pensioenuitkeringen.’ (LAAT DE CIJFERS DAN EENS ZIEN. MAAR DAT DURVEN JULLIE NIET. WEL DE ONAFHANKELIJK DESKUNDIGEN MET ONDERBOUWING EN BEREKENINEGEN ZWARRT MAKEN VANWEGE"BEELDVORMING." MAAR HET IS PURE PROJECTIE WANT JE DOET HET GEWOON ZELF EN NIET DE ONAFHANKELEIJK 40 + BRIEFSCHRIJVERS)
De brief aan de Tweede Kamer werd onder meer ondertekend door:
Corien Wortmann-Kool, Bestuursvoorzitter ABP
Harmen van Wijnen, Voorzitter uitvoerend bestuur ABP
Joanne Kellermann, Voorzitter bestuur PFZW
Eline Lundgren, Voorzitter bestuur Pensioenfonds Bouw
Jos Brocken, Voorzitter PMT (werknemers)
Terry Troost, Voorzitter PMT (werkgevers)
Nicole Beuken, Voorzitter PME
Eric Uijen, Voorzitter uitvoerend bestuur PME
Annette Mosman, Voorzitter RvB APG
Edwin Velzel, CEO PGGM
Lees hier de brief op de website van Pensioenfederatie